Mosty v České republice AKCE

Druh Kniha
Vydavatelství ČKAIT
Autor Jan Vítek
Počet stran 288
Rok 2019
Vydání 1
dostupnost skladem 3 ks
Cena: 660 Kč s DPH
Dříve: 680 Kč Sleva 3%
ks

Podrobný popis produktu Mosty v České republice

Český stát, historicky významná země ve střední Evropě, byl kulturně, politicky i po stavební stránce na úrovni ostatních okolních zemí. Vzájemné obchodní vztahy byly vázány na dálkově trasované stezky, umožňující dopravu kupeckými vozy. Cesty často křížily různé menší řeky nebo potoky, obvykle zvládnutelné brody. U větších řek bylo nutné pomýšlet na stavbu mostů. Nejprve byly dřevěné a postupem času při současném rozšiřování vzájemného propojení sídel byly nahrazovány mosty kamennými. Ty přečkaly dlouhé časy a některé z nich se dochovaly dodnes. Byly to od počátku stavby důležité, finančně i technicky náročné, a proto ve starších dobách spíše výjimečné. Dlouhodobý rozvoj ve všech oborech lidské činnosti se projevil také výstavbou dalších mostů. V době stavby našeho prvního Juditina mostu již existoval starší kamenný most přes Dunaj ve starobylém Regensburgu. Další, v té době stavěné mosty v Drážďaněch nebo Würzburgu, měly pouze dřevěnou mostovku. S mírným opožděním se pak začal stavět slavný most v Avignonu. Z toho je patrné, že jsme drželi krok s jinými vyspělými státy Evropy. Zkušenosti starých mistrů, kteří byli zároveň architekty, staviteli, sochaři a organizátory, byly obdivuhodné. Pracovali v rodinných podnicích, nazývaných stavební hutě. Ti slavnější se zapsali do kulturních a technických dějin. Některá kamenná díla přetrvala až do současnosti. V předkládané knize jsou starší mosty popsány poněkud podrobněji, neboť mají svou dlouhou historii a jsou z doby, kdy stavba mostu byla velkou událostí. Mosty postavené v minulých dobách znamenaly velký kulturní i obchodní přínos zvláště městům, kde byly vzácností, byly stavbou prvořadého významu známou široko daleko. V krajinném prostředí byla stavba mostů ještě více omezena, ale tam, kde k ní došlo, se most stal důležitou a nezbytnou součástí obchodních cest. Dnes je doba zcela jiná. Kámen jako drahý a obtížně zpracovatelný materiál byl ze staveb vyloučen a byl nahrazen ocelí a betonem. Mostní pole mohou mít daleko větší rozpětí. Práce se zjednodušila a zmechanizovala. Na mosty jsou kladeny podstatně vyšší nároky, a to zejména na jejich zatížitelnost.

Další obrázky produktu:

zpět